Dag 3

Idag har vi fått jobba i något trevligare väder. Knappt något regn men fortfarande kallt i sållen.

Så här ser det ut när man står och spolar fram eventuella fynd. Grisigt, blött och kallt.

Vatten får vi från en brunn som vi pumpar vatten ur till en behållare som sedan pumpar ut vattnet i slangar vi varje såll. Det här är lite bakom kulisserna för arkeologin, inget man får se på tv.

Lite kyla och stela fingrar är inget som stoppar oss! Vi letar på oavsett väder. Här är Kenneth in action.

Vi har ett partytält som tjänar som fikarum. Där finns varken el eller värme men skydd för regn och blåst.

Flera tänder har hittats. Här är syns en prima fårtand som Filip hittat.

Josefine hittade en tand med vit fin emalj kvar.

Jag och Kenneth hittade inget annat än flinta, ben och keramik i fragmentarisk storlek.  Fynden kanske kommer senare. Vi har trots allt bara hunnit gräva upp första etappen i vår ruta. Imorgon ska jag gräva för allt vad jag är värd innan jag åker hem till Kiruna över helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0