Andra veckan i Falköping

Igår bar det återigen av till Falköping. Helgen i Kiruna var ruskigt bra men den får jag skriva om någon annan gång.

Kenneth jobbade på bra de dagar jag var borta förra veckan. 

Det känns som att alla hittat tänder i sina rutor utom vi fast när jag var borta i slutet på förra veckan hittade Kenneth en riktigt fet tand! Jag blev så glad! Tänder är så läskiga och snygga på samma gång. Det bästa med dem är att de är lätta att identifiera. Inte som på vilket djur de suttit utan som just tänder då de är så bra bevarade.

Vi gräver i rena betesparadiset med kor just bredvid. Igår passade jag på att prata med en grupp sälskapliga ungtjurar. Jag blev lite kär i den pussglada bruna killen.

Det är så mycket djur av alla dess slag där vi gräver. Ibland har man knappt tid att jobba då dessa levande varelser hela tiden stjäl uppmärksamhet. En prima snigel drog mig ur fokus en stund idag.

När fynden blir för intressanta är man dock helt säkert tillbaka på banan igen! Idag började jag dagen med att hitta en stor fin ornerad keramikskärva. Två minuter senare hittade Kenneth en i samma stil. Dessa finbitar finns nu att beskåda i visningslådan där de finaste och mest spektakulära som vi gräver fram hamnar. Detta för att alla ska få chans att titta lite extra på dessa fynd. Det känns bra att få gräva fram nåt av värde även om det är slupen som avgör vem som hittar vad. Vi har bara haft turen att få rutan som just dessa skärvor låg i.



Den som väntar på något gott... I det fjärde sticket, alltså mellan 30cm och 40cm ner hittade vi totalt sju hela tänder samt bitar av två till. Det var även i det sticket som vi hittade finkeramiken. Äntligen har grävandet gett tillfredställande utdelning. Nu har jag hittat allt jag behöver för att känna mig nöjd. Dyker det upp mer roligheter ser jag det som en bonus, hittar jag inget mer är jag glad ändå.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0